Cities in Evolution – Patrick Geddes

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Theory

“Cities in Evolution. An Introduction to the town planning movement and to the study of civics.”

London, UK. 1915

Author: Patrick Geddes

“From opening chapter to concluding summary it will be plain that this book is neither a technical treatise for the town-planner or city councillor, nor a manual of civics for the sociologist or teacher, but is of frankly introductory character. Yet it is not solely an attempt at the popularisation of the reviving art of town planning, of the renewing science of civics, to the general reader. What it seeks is to express in various ways the essential harmony of all these interests and aims ; and to emphasise the possibilities of readier touch and fuller co-operation among them. All this is no mere general ethical or economic appeal, but an attempt to show, with concrete arguments and local instances, that these too long separated aspects of our conduct of life and of affairs may be reunited in constructive citizenship. Despite our contemporary difficulties industrial, social, and political, there are available around us the elements of a civic uplift, and with this, of general advance to a higher plane of industrial civilisation.

“Desde el capítulo inicial hasta el resumen final, quedará claro que este libro no es ni un tratado técnico para el urbanista o consejero municipal, ni un manual de educación cívica para el sociólogo o maestro, pero tiene un carácter francamente introductorio. Sin embargo, no es sólo un intento de popularización del arte revitalizante del urbanismo, de la renovadora ciencia cívica, para el lector general. Lo que busca es expresar de diversas maneras la armonía esencial de todos estos intereses y objetivos; y para enfatizar las posibilidades de una aproximación más astuta y una cooperación más completa entre ellos. Todo esto no es un mero atractivo ético o económico general, sino un intento de mostrar, con argumentos concretos e instancias locales, que estos aspectos demasiado separados de nuestra conducta de la vida y de los asuntos pueden ser reunidos en una ciudadanía constructiva. A pesar de nuestras dificultades contemporáneas industriales, sociales y políticas, están disponibles alrededor de nosotros los elementos de un levantamiento cívico, y con esto, de un avance general hacia un plano superior de la civilización industrial.

The civic awakening and the constructive effort are fully beginning, in healthy upgrowth, capable not only of survival but of fuller cultivation also, towards varied flower and fruit flower in regional and civic literature and history, art, and science ; fruit in social renewal of towns and cities, small and great. Such renewal involves ever-increasing domestic and individual well-being, and these a productive efficiency, in which art may again vitalise and orchestrate the industries, as of old.

El despertar cívico y el esfuerzo constructivo comienzan plenamente, en sano crecimiento, capaz no sólo de supervivencia  sino también de cultivación más completa, hacia variados frutos en la literatura regional y cívica y en la historia, el arte y la ciencia; frutos en la renovación social de pueblos y ciudades, pequeños y grandes. Dicha renovación implica un bienestar cada vez mayor, tanto doméstico como individual, y éstos una eficiencia productiva, en la que el arte puede volver a vitalizar y orquestar las industrias, como en el pasado.

Nor is this ” merely Utopian,” though frankly Eutopian. In matters civic, as in simpler fields of  science, it is from facts surveyed and interpreted that we gain our general ideas of the direction of Evolution, and even see how to further this ; since from the best growths selected we may rear yet better ones.”

No es este argumento “meramente utópico”, sino más bien “eutopista”. En los asuntos cívicos, como en los campos más simples de la ciencia, es de aquellos hechos analizados de los que obtenemos nuestras ideas generales sobre la dirección de la Evolución, viendo incluso cómo promover esto; ya que de los mejores crecimientos seleccionados podemos obtener otros aún mejores.”

Patrick Geddes. “Cities in Evolution. An Introduction to the town planning movement and to the study of civics”. 1915

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Perhaps because of his training as a biologist, Patrick Geddes was the first one to advance the idea that both city and environment should evolve close together. The city is not a closed and autonomous organism but is located inside an environment taking and dissipating energy. A still early and incipient form of the later called concept of ecology focused on the conservation of nature. The bad and the good city defined by Geddes as Cacotopy and Eutopia are explained by thermodynamic concepts. While Cacotopy dissipates energy to obtain individual monetary benefits, Eutopia conserves the energy to organize the environment and thus allow an adequate evolution of collective and individual life. Geddes reinterprets thus the Darwinian concept of population and the description of groups of statistical mechanics of Ludwig Boltzmann. For Geddes, urban planning was the answer to a permanently evolving organism, where past and present were to be interpreted to predict the “nascent future.” The term biopolis named by Geddes conceives the city and its planning as a living, open system . From Lewis Mumford to Alison & Peter Smithson, the Geddesian influences have been multiple, and perhaps many of them are yet to be identified. The Valley Section defined by Patrick Geddes as a characteristic geographical unit, was not based on morphological elements but on social aspects. Each form of life or work occupied its specific place on the territory.

Quizás por su formación como biólogo Patrick Geddes fue el primero en avanzar  la  idea  de  que  la  ciudad  debe  evolucionar  en  estrecha  interacción con el entorno. La ciudad no es un organismo cerrado y autónomo  sino que se encuentra en el interior de un ambiente del que toma y disipa energía. Una forma todavía primaria e incipiente del posterior concepto de ecología enfocada a la conservación de la naturaleza. La mala y la buena ciudad definidas por Geddes como la cacotopía y la eutopía son explicadas mediante conceptos termodinámicos. Mientras la cacotopía disipa  energía  para  la  obtención  de  beneficios  monetarios individuales, la eutopía conserva la energía para organizar el entorno y así permitir una adecuada evolución de la vida colectiva e individual. Geddes reinterpreta así el concepto de población darwiniano y la descripción de conjuntos de la mecánica estadística de Ludwig Boltzmann. Para Geddes la planificación urbana era la respuesta a un organismo en permanente evolución, donde el pasado y el presente debían ser interpretados para prever el “futuro naciente”.El término biópolis acuñado por Geddes concibe la ciudad y su planificación como un sistema vivo y abierto. Desde Lewis Mumford a Alison &Peter Smithson las influencias geddesianas han sido múltiples, y quizás todavía muchas de ellas están por  identificar.  La sección del valle definida  por  Patrick  Geddes  como  la unidad geográfica característica, no se basaba en elementos morfológicos sino en aspectos sociales. Cada forma de vida o trabajo ocupaba un espacio específico en el territorio.

Manuel Pérez Romero

01424-geddes-seccionIllustration of "Valley Section" symbolising rustic types underbiopolis-p60-b

Cite:

“Cities in Evolution – Patrick Geddes”. Evolutionary Urbanism

https://evolutionaryurbanism.com/

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